Sommarrally

Sommarrally i juli har gett investerarkollektivet en paus i årets bear market med studs i sargade portföljer. Vågar man rida på vågen och hur länge kommer det hålla i sig och vad är egentligen ett sommarrally?

Börsens breda index steg rejält under juli. OMXSPI gick upp +13 procent sedan botten i början av juli och har brutit upp genom taket i den fallande kanalen. Och som vanligt spekuleras det nu i om marknaden har satt en botten eller om det bara är ännu ett bedrägligt bear market rally.

OMXSPI. Källa: Nasdaq Stockholm

Sommarrally på börsen är en så kallad anomali i effektiva marknadsteorin (en anomali är inom vetenskapsteorin något som strider mot en allmänt accepterad teori). Andra anomalier som brukar diskuteras är bland annat:

  • Januarieffekten (marknaden går starkt i januari)
  • Småbolagseffekten (små bolag går bättre än stora)
  • Momentumeffekten (aktier som gått starkt fortsätter gå starkt). Läs mer här…
  • Mean reversion (aktier återgår till ett medelvärde efter en överreaktion). Läs mer här
  • Split-effekten (aktier som genomfört en split går bättre). Läs mer här…

Uttrycket sommarrally är besvärligt att spåra. En teori är att uttrycket uppstod under den stora depressionen i USA på 1930-talet, närmare bestämt sommaren 1932 då marknaden rusade hela 76 procent från botten i juni till toppen i augusti.

Andra mer cyniska källor menar att uttrycket uppstod för att ta udden av ett annat uttryck – Sell in May and go away – samt för att generera courtage till mäklarfirmorna under semestermånaderna. Ytterligare ett spår går till Ralph Rotnem på mäklarfirman Harris, Upham & Co. som anses ha myntat uttrycket (just för att generera courtage).

Som vanligt är det svårt att hitta oantastliga stöd för marknadsanomalier (det finns dock svaga stöd, beroende på omständigheter som vilka index och vilka tidsperioder man väljer). Men visst är trendföljande strategier förföriska i all sin skenbara enkelhet. Köp i bull market och sälj i bear market. Köp när kursen är över 200-dagars glidande medelvärde. Köp när MA-200 är stigande. Köp när MA-50 bryter igenom MA-200 underifrån och upp. The trend is your friend. Rid på vågen. Och så vidare. Ed Seykota beskriver det så här träffsäkert i Jack Schwagers klassiska Market Wizards:

”Trend following is a little like surfing. You don’t have to know a lot about the physics of tides, resonance, and fluid dynamics in order to catch a good wave. You just have to be able to sense when it’s happening and then have the drive to act at the right time.”

Sammanfattningsvis får vi betrakta sommarrally som ett kul uttryck, men som saknar tydligt värde. Och som vanligt får vi skilja mellan tradingstrategier och investeringsstrategier. Värdeinvesterare fortsätter att öka i sina favoritbolag när priserna är lägre – ceteris paribus (allt annat lika) – medan tradern grubblar över uthålligheten i sommarrallyt.

/Jonas Bernhardsson

Läs också:

Boktips:

Lämna en kommentar