Julrally och andra julsagor

Det har varit ovanligt mycket prat om julrally eller tomterally i år. Blir det något eller är det inställt? Och vad är ett julrally? Ett julrally innebär att börsen stiger under årets sista handelsdagar samt de första dagarna på det nya året.

Det var Yale Hirsch som först upptäckte fenomenet Santa Claus Rally och beskrev det i 1972 års upplaga av The Stock Trader’s Almanac. Ursprungligen definierades tidperioden som de fem sista handelsdagarna på året och de två första på det nya året. Sedan dess har ett julrally definierats betydligt lösare. I Sverige pratar man om veckan före jul till en bit in i januari.

Sanning eller saga? Som alla sagor har berättelsen om julrally lite sanning i sig. I USA har man haft löst definierade julrally på S&P 500 77 procent av de senaste 92 åren. I Sverige har börsen sedan år 2000 gått upp från veckan före jul fram till trettonhelgen 17 av 21 gånger.

Någon egentlig teori bakom julrallyt finns inte. Förklaringarna sträcker sig från en allmän känsla av optimism och framtidstro under julhelgen samt bonusar på Wall Street som ska placeras till att smart money är på semester och dumb money driver på och att investerare vill positionera sig inför januarieffekten.

Julrallyt är en anomali. En anomali är inom vetenskapsteorin något som strider mot en allmänt accepterad teori, i det här fallet effektiva marknadsteorin. För att lösa en anomali kan det därför krävas en grundläggande omstrukturering av befintliga teorier. Filosofen Karl Popper menade att anomalier är nödvändiga för vetenskapens utveckling.

I The Handbook of Equity Market Anomalies diskuterar Leonard Zacks aktiemarknadens anomalier. Här är några vanliga:

  • Januarieffekten (marknaden går starkt i januari).
  • Måndagseffekten (marknaden är svag på måndagar).
  • Månadsskifteseffekten (marknaden är stark sista och första dagarna i månaden).
  • Morgoneffekten (marknaden är stark första timmen).
  • Momentumeffekten (aktier som gått starkt fortsätter gå starkt).
  • Mean reversion (aktier återgår till ett medelvärde efter en överreaktion).
  • Småbolagseffekten (små bolag går bättre än stora).
  • IPO-effekten (nyintroduktioner går starkt de första dagarna, men sämre sedan).
  • Split-effekten (aktier som genomfört en split går bättre).

Att julrallyt kanske är ett resultat av att investerare positionerar sig för januarieffekten är intressant. Det är ett typiskt börsbeteende. Om alla tror att en aktie kommer gå upp imorgon kommer den gå upp idag istället. Så fort ett samband upptäcks av marknaden löses det också upp av marknaden. Det som fungerar ett år, fungerar inte året därpå. En strategi som fungerade för tjugo år sedan fungerar plötsligt igen. I takt med att vi lär oss ändrar vi våra förväntningar, vilket påverkar marknaden.

I A Non-Random Walk Down Wall Street beskriver Lo och McKinlay finansmarknaden som ett darwinistiskt system i ständig evolutionär utveckling. Om allt fler förväntar sig ett julrally kommer vi istället att få ett första-advent-rally så småningom.

Som vanligt vinner verkligheten till slut alla debatter. Och tills vidare ser det ut som om fenomenet julrally verkar fortsätta

/Jonas Bernhardsson

Läs också:

Lämna en kommentar