Den här gången är det annorlunda

Jag har varit inne på det tidigare, att nya tider kräver nya p/e-tal och att old school p/e 10–20 behöver nyanseras. Och att ironin i Templetons ”den här gången är det annorlunda” inte biter riktigt lika bra sedan något årtionde. Så jag tänkte zooma ut ytterligare och ta ett INTJ-perspektiv.

Att digitala produkter och digitala distributionssystem möjliggör otroligt mycket snabbare tillväxt än fysiska produkter och traditionell supply chain är något som investerarvärlden till slut har tagit till sig, även om många old-timers fortfarande är fast i p/e 10–20. OBS: det är inget fel med p/e 10–20, men man missar mycket.

Det finns flera exempel på hur galet stor skillnaden i tillväxttakt är. Bilden ovan har redan blivit en klassiker. Det tog 62 år för bilen att nå 50 miljoner användare. För TV:n tog det 22 år och för mobiltelefonen 12 år. Facebook fick 50 miljoner användare på drygt tre år, för Twitter tog det 2 år och, well, Pornhub fick 50 miljoner användare på 19 dagar. Business as usual – anyone? Knappast.

(Även för Pokeman lär det ha tagit 19 dagar, men Pornhub är kanske ett mer talande exempel. Och jag tror inte att Pokemon har samma bestående marknad som Pornhub.)

Shopping and fucking – det är ett sätt att sammanfatta vad som driver mänskligheten. För övrigt titeln på en uppmärksammad pjäs från 1996 av dramatikern Mark Ravenhill. En pjäs om västvärldens konsumtionssamhälle där allt är till salu.

Även Kjell A. Nordström, ekonomie doktor och författare, brukade ha det som huvudbudskap i sina framföranden. Vi har skapat ett samhälle där det enda som betyder något är konsumtion och sex. Som sommarpratare i år berättade han att vi fortfarande är apor som gillar att byta grejer med varandra och att ligga.

Sedan har vi professor Micael Dahlen. Hans bok Nextopia handlar om människors strävan att hela tiden söka efter nästa grej och vår övertygelse att nästa kommer att vara det bästa.

Dahlen menar att vi lever i en värld där vem som helst, var som helst, kan få tag på vad som helst, när som helst. Det gör att vi intresserar oss mindre för vad vi har nu och mer för nästa grej. Iphone blev av tillfrågade konsumenter vald till världens bästa mobiltelefon redan innan den ens hade kommit ut i handeln.

I The New New Thing är Michael Lewis är inne på samma spår när han berättar om digitaliseringens gryning under 1990-talet och om superentreprenören Jim Clark och hans jakt på det nya-nya. ”Once he had identified the new new thing, all he needed was some really smart, passionate engineers to chase after it and make it happen.”

Låt mig slänga i en krydda till i grytan: viralt beteende. Även det är nytt, möjliggjort av digitalisering och sociala medier i den globala byn. Aldrig någonsin tidigare har man kunnat nå så många så snabbt. Ett inlägg på Twitter av Barack Obama (flest följare med 120 miljoner) kan sekunder senare få en exponentiell spridning när det blir viralt och når miljontals användare runt om på planeten.

Sammanfattning: slå ihop digitalisering och internet med globala byn och viralt beteende samt vår önskan att hela tiden skaffa det nya-nya så får du explosiv tillväxt när det fäster. Till och med Templeton skulle säga ”OK, OK, jag ger mig.”

/Jonas Bernhardsson

Läs också:

Lämna en kommentar